torsdag den 7. april 2016


I forrige blogindlæg nævnte jeg min usikkerhed omkring Mitsuo's vej til til Spanien.
Det skyldes de forskellige, og til tider modstridende forklaringer i forskellige artikler, men en samtale med pårørende, har fået sat tingene lidt på plads.
Det viser sig at han faktisk forlod USA i forbindelse med rejsen til Spanien. Og rigtig mange ting viser han blev meget glad for at være der, hvilket jeg også vælger at tro, når man ser de utallige malerier, hvor motiverne i høj grad er spansk inspireret.
Han tager ophold i Madrid, hvor caféen Las Cuevas del Cafe de Sesamo, bliver omdrejningspunktet for hans sociale liv. Det er herfra billedet (21/1-55) er taget; oven i købet foran et vægmaleri han har malet.
Det er også i Spanien han møder en dansk pige, som han bliver gift med, og med hende går turen til Danmark i løbet af året 1955.

Hermed er arbejdet på et kommende indlæg under "Kawamoto Biografi" om tiden i Spanien gået i gang.
Samtidig har jeg fået en interessant henvendelse fra P.S. på Fyn, der har sendt mig på hårdt, men spændene arbejde i Statsbibliotekets arkiver. Her skulle der også gerne være stof til historien om den berejste og meget afholdte japaner.

Se billedet i større format : HER.