lørdag den 12. marts 2016


I foråret 1966 er dette portræt malet.
Der står nogle yderligere informationer på bagsiden, jeg foreløbig må holde for mig selv.
Men jeg kan sige det er malet til personlige (navngivne) venner og brugt som gave, og det kun takket være teksten bag maleriet, at jeg ved det er Kawamoto der står bag arbejdet.
Maleriet er mit og var et af dem der indgik i handlen jeg omtalte i blogindlægget d. 9/3.
Ligesom akvarellen, viste det helt nye sider af hans evner, og en ny signatur kan måske knyttes til hans navn. Den ligner til forveksling den der ses på akvarellen, som jo er meget mere skarpt trukket op.
Jeg er ikke ekspert i japansk skriftsprog, og vælger derfor at behandle dem som to forskellige, indtil sikker viden er dukket op.
Ved mit besøg hos pårørende til Kawamoto lørdag d. 5/3, kom der også mere klarhed omkring denne side af hans maleri.
Jeg fik set adskillige portrætter, der af private hensyn ikke kan vises her.
Desværre fristes jeg til at sige, for de var virkelig gode!  Fælles for dem alle var, at ansigterne som det eneste stod, om ikke færdige, så mest færdiggjorte. Kroppe og baggrunde stod i nogle tilfælde kun løst tegnet/malet op.
De vellignende portrætter har han arbejdet med ved siden af de øvrige malerier gennem årene. Både venner og forretningsfolk har siddet model.

Jeg håber selvfølgelig mit arbejde og offentliggørelsen her på bloggen, vil bringe andre  portrætmalerier frem i lyset, som ellers har været gemt med kunstneren ukendt....