tirsdag den 22. marts 2016



Disse tre malerier repræsenterer på hver deres måde de billeder, som langt de fleste danske købere er stødt på gennem årene hos gallerier og kunsthandlere.

Stilen i det øverste maleri er kendetegnende for de billeder som Kawamoto lavede i sine første år i Danmark. Der arbejdes med forskellige teknikker i kraftigere farvelag, virker gennemarbejdede, og de ujævne farvelag giver overfladen liv.
Min fornemmelse er de males i perioden fra 1955 til de tidligste 60ere.

I starten af 60'erne dukker de to nederste typer op, hvor billeder med tyrefægtermotivet, kommer sideløbene med kvinder der sidder i caféer, står i boder eller har et sydeuropæisk landskab i baggrunden. Nu er maleriernes overflader helt glatte, og med tydelig spansk inspiration i valget af motiv.

Fælles for dem alle er den tydelige signatur : Kawamoto, der i enkelte tilfælde efterfølges af et årstal. Generelt er de malet på lærred, men også masonit har været brugt.

Kawamoto har flere gange udtrykt sig meget positivt om Danmark, vejret og lyset. Derfor kan jeg godt undre mig lidt over det trods alt ikke er kommet til udtryk på hans malerier i form af dansk inspirerede motiver.