torsdag den 15. december 2016


Umiddelbart efter arbejde gik turen direkte op til Statsbiblioteket for at søge efter nye tråde og spor, der kan være med til at afdække Mitsuo Kawamoto' s virke som kunstmaler.
En af vejene er at arbejde sig gennem gamle aviser og finde annoncer, der viser hvilke udstillinger og gallerier han har medvirket i. Og naturligvis også hvor i landet og i hvilke årstal.
Det kan være med til at fortælle hvornår han var mest produktiv, og vel nok også lidt om hvor populære og salgsbare hans malerier var i gennem tiden. Samtidig giver det også et indtryk af hvordan malerierne blev solgt.
Jeg har efterhånden fundet rigtig mange annoncer, og de antyder at aktiviteten er størst i 60'erne, hvilket jeg også har fornemmet på baggrund af det jeg er blevet fortalt af de læsere, som har henvendt sig til mig via denne blog, med billeder af deres malerier og historierne bag.
En en anden interessant ting er han jo ofte blev udstillet i en større sammenhæng med mange andre, hvis navne også vises i opslagene. Heraf er nogle kendte og andre (som han selv) ukendte i dag.
Jeg fortsætter  lejlighedsvis indsamlingen af annoncer, som er et godt bidrag til "forskningen".

Viste annonce ovenfor, er fra avisen "Vestkysten", Esbjerg - Fanø udgaven fra 10 december 1966.
Her er det Vestjysk Kunsthandel der står bag en stor udstilling på Hotel Britannia i Esbjerg. Kunsthandlen blev etableret året før og voksede sig hurtig stor i 60'erne, båret af et årti hvor malerisalget kørte godt, og eksisterer også i dag!


Den seneste udstilling jeg har set annonceret er denne her i Vordingborg.
Omtalt i Næstved Tidene d. 24 oktober 1975