mandag den 6. februar 2017




De to viste malerier er her til aften blevet solgt på netauktion hos lauritz.com.
Da jeg så dem udbudt i forrige uge, valgte jeg at tage kontakt til auktionshuset, i håbet om de ville videre formidle min email og tlf. nummer til sælger, med et håb at de ville henvende sig til mig og fortælle lidt om deres viden om maleriernes oprindelse.
Det gjorde de heldigvis gerne, og allerede samme aften blev jeg ringet op af sælger fra Aalborg, som kunne bidrage med beretningen her, som sikkert også vil være meget sjov for køberne at få med i handlen:

De to malerier blev sammen med yderligere tre andre Kawamoto billeder, købt på auktion i den første halvdel af 60'erne.
Modsat de fleste andre malerier der endte hjemme på stuevæggene rundt om i landet, blev alle fem i Aalborg.
Her er de blevet set af rigtig mennesker gennem årene, da de blev opsat på væggene i Kalif Bar i Algade, hvor de hang frem til stedet lukkede ned.
Billederne blev herefter delt ud i familien, hvoraf de to viste her, altså nu er på vej ud i helt nye hjem.


Netop i 60'erne var der virkelig gang i malerisalget.
Ude i provinsen kunne det bl.a. foregå med omrejsende galleriudstillinger, der kørte over nogle dage i forskellige større provinsbyer.
Som det ses på annoncen herover fra samme årti blev Aalborg også besøgt, og gennem flere år var det Radiosalen i Aalborghallen der lagde lokaler til.
Mon ikke der en god chance for det er netop der familien købte de fem malerier?

Tak til Lauritz.com i Aalborg og sælger for jeres velvilje!