lørdag den 8. december 2018


En kollega havde tidligere i denne uge bemærket at der ville udbudt et Kawamoto maleri på Svendborg Auktionerne lørdag d. 8/12.
Efter korte overvejelser valgte jeg at tage turen her fra Århus, hvor jeg bor, og ned til Svenborg i håbet om at erhverve endnu et fint maleri til min samling. Samtidig havde jeg aldrig været på rigtig auktion før, så alt i alt var der en god grund til en lørdagsudflugt til det fynske.
Jeg ankom i god tid for at opleve stemningen, finde ud af hvordan man skal forholde sig undervejs og ikke mindst nå et eftersyn af maleriet og alle de andre numre til dagens auktion.
Maleriet stod vurderet til rimelige og realistiske 500 kroner og havde ellers ikke nogle oplysninger vedhæftet.
Udstyret med "deltagernummer" var det bare at vente tålmodigt på at det blev Kawamoto's tur til at komme under hammeren.
Og endelig!... Sidst på dagen blev det "vores" tur. På bagrund af hvordan salget af malerier ellers var gået i løbet af dagen, forventede jeg ingen kæmpe prishop, men man ved jo aldrig!
Første bud lød på 250 kroner ude fra salen, men jeg var straks med, og allerede ved 400 kroner var den sag afgjort til min fordel. Med salær endte den endelige købesum således på 500 kroner, og maleriet befinder sig nu hos mig :)