søndag den 29. august 2010

Dette billede er årsagen til at denne blog er kommet til verden.
I dag er det endelig nået frem til min stuevæg, men ellers har det været i vores familie siden. 
Min mor fortæller:

"Jeg mener billedet er købt i 1962 eller 63. Dengang boede vi på Frederikssundsvej, i nærheden af Nørrebro Station, København.
Vi så en annonce i avisen, hvor et nærliggende galleri, reklamerede for fremvisning af malerier af kawamoto og andre aktuelle kunstnere. Vi gik en aftentur ned forbi og fik lyst til at købe billedet der kostede 1500 kr. Det var jo mange penge dengang, og vi valgte derfor at købe på afbetaling."

Først hang det på stuevæggen i mit barndomshjem, men har siden rejst lidt rundt i familien.
Jeg tror det er det første maleri jeg kan huske tydeligt. Dengang har jeg været omkring fem år, og grunden til det fik så stor plads i min hukommelse, er nok at jeg troede, det forestillede min mor og far, mens de gik tur ved Sortedams Søerne med Peblingebroen i baggrunden.
Vi boede nemlig i en stor stuelejlighed midt på Sortedam Dossering (København) i den periode.
Hvem der faktisk er på maleriet og hvor det er, aner jeg ikke. Så hvis nogen har et bud, så giv endelig lyd via mailen!
Efter de mange år i rygerhjem, har det fået en gulnet overflade og trænger til en overfladerensning, men ellers det i fin og godt bevaret stand. Men da jeg er så heldig at være gift med en malerikonservator, kan jeg snart se frem til et "fornyet" billede i klare farver :)
Billedet ses i bedre kvalitet : HER
Mål incl. ramme : 84x74 cm.